Home

Een juiste slaaphouding maakt gezond!

Een goede nachtrust is essentieel, een ergonomische houding tijdens het slapen dus ook. Je hebt vast al wel eens last gehad van stijve, vastzittende spieren of rugpijn. Om deze klachten te voorkomen is een juiste slaaphouding superbelangrijk!

 

Een optimale slaaphouding

Om gezond te slapen en ‘s morgens fris uit je bed te springen is het belangrijk dat je rug in zijn natuurlijke houding wordt ondersteund. De druk op de tussenwervelschijven zal dan immers het laagst zijn. Dit wil zeggen dat wanneer je op je zij ligt, de wervelkolom een rechte lijn vormt met je hoofd in het verlengde van je lichaam. Daarnaast moeten in rugligging de krommingen ondersteund worden en dan vooral de holte in de lage rug. Alleen dan slaap je echt supercomfortabel!

 

Een goede matras vraagt om een goede bodem

Een goede matras is heel belangrijk voor een optimale slaaphouding. Maar als je echt goed wil slapen, moet ook je bedbodem in orde zijn. Zo past het slaapsysteem zich aan aan de lichaamsvormen van de persoon die erop ligt — ideaal is hierbij het behouden van de natuurlijke vorm van de wervelkolom. Ze moeten zo ontworpen zijn dat de druk gelijkmatig verdeeld wordt over het hele lichaam om de bloeddoorstroming te vergemakkelijken en de slaapkwaliteit te verhogen.

 

Dus sta je ’s morgens stijfjes op, dan moet je misschien toch eens nadenken om een nieuwe bedbodem aan te schaffen. Een slechte bedbodem is trouwens niet enkel slecht voor je rug, maar ook voor je matras.