Home

15 maart: Internationale Dag van de Slaap

15 maart was het Internationale Dag van de Slaap, de dag dat er extra aandacht besteed wordt aan onze slaap. Volgens een recente studie blijkt dat bijna de helft van de Vlamingen, en dan vooral de vrouwen, wel eens last heeft van een verstoorde nachtrust.

 

Een goede nachtrust

We weten inmiddels allemaal dat goed en voldoende slapen enorm belangrijk is. Maar wist je dat een gebrek aan slaap je niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk be├»nvloedt — het verstoort je humeur en kan zelfs leiden tot depressie. Veel mensen slapen slechts vijf tot zes uur per nacht en dat is veel te weinig. We hebben onze slaap hard nodig om de gebeurtenissen te verwerken en om te herstellen. Zo zou je gemiddeld zo’n 6,5 tot 8,5 uur per nacht moeten slapen.

 

Schaapjes tellen

Een slaaptekort herstellen gaat niet in 1-2-3. Een klein middagdutje of gewoon de volgende nacht langer slapen is niet de oplossing. Integendeel, het kan zelfs je biologische klok volledig in de war brengen en leiden tot nog meer frustratie. Bijslapen is dan ook niet voldoende, je slaapritme moet worden aanpakt.

 

5 heerlijke slaaptips

Helaas, slaap kan je niet dwingen. Hoe meer je je best doet om in te slapen, hoe minder goed je in slaap zal vallen. Daarom zetten we hier 5 tips op een rijtje om je slaapritme zachtjes te herstellen:

 

1. Ga zo laat mogelijk slapen — dit wil zeggen wanneer je je effectief slaperig voelt en je oogleden letterlijk zwaar beginnen te worden. Vroeger naar bed gaan, heeft geen zin voor wie geen vlotte slaper is. 

 

2. Zeg nee tegen dutjes — een middagdutje in supergezond, maar niet wanneer je slaapritme verstoord is. Dutjes zijn dan ook uit den boze, zowel overdag als ’s avonds voor het slapengaan.

 

3. Sta op hetzelfde uur op — elke dag, ook in het weekend. Zo kan je je biologische klok weer in orde brengen.

 

4. Bijslapen? Nee hoor! — probeer geen slechte nachtrust in te halen. De tijd die nodig is om te herstellen is veel langer dan werd gedacht. Bijslapen brengt je biologische klok alleen nog maar meer in de war.

 

5. Slaap in een stille kamer — zorg ervoor dat je in alle rust heerlijk kan indommelen. Slaap je toch in een lawaaierige omgeving, probeer dan eens een paar oordopjes.