Home

Slapen, dat moet je leren!

Slapen moet je leren. Dat is één van de resultaten van een grootschalig Vlaams slaaponderzoek. Vier jaar lang brachten de universiteiten van Leuven, Brussel en Antwerpen hun specialisten samen om na te gaan welke factoren onze nachtrust nu eigenlijk beïnvloeden. En wat blijkt? Slaap is voor de volksgezondheid bijna net zo belangrijk als voedsel en voldoende bewegen. Wie slecht slaapt heeft een pak meer kans maakt op depressies. Daarom is het belangrijk kinderen van jongs af goede slaapgewoontes bij te brengen.

 

Van jong tot oud: iedereen moet regelmatig leren slapen

Ouders moeten erop toezien dat hun kinderen op tijd naar bed gaan. Zo'n dertig procent van de 12-tot 18-jarigen blijkt te weinig te slapen, wat op lange termijn zorgt voor slaapproblemen, en dus meer depressies of slaapapneus. Maar ook bij bejaarden is het belangrijk het slaapgedrag in het oog te houden. Sommige oudjes slapen immers de hele dag door, waardoor ze 's nachts de slaap niet kunnen vatten.

 

Meten is weten

Heel belangrijk is het meten van de slaap. Hiervoor hebben de onderzoekers een systeem met sensoren ontwikkeld dat de slaap meet en 's ochtends een perfect beeld geeft van het slaappatroon. Op basis daarvan wordt dan slaapadvies gegeven. Nu gebeurt zo’n onderzoek in een ziekenhuis met veel sensoren. Maar binnenkort komt een slaapmeter op de markt waarmee we gewoon thuis makkelijk kunnen zien hoe goed of hoe slecht we geslapen hebben. Dan kan je veel makkelijker bijsturen en bijvoorbeeld het bed of de matras aanpassen of een gepaste therapie adviseren.

 

De beste slaaptemperatuur

Ook temperatuur is heel belangrijk voor ons slaapritme. In tegenstelling tot wat veel mensen denken mag het niet te koud zijn in de slaapkamer: het lichaam verbruikt dan immers te veel energie, waardoor het minder uitrust. Ideaal is inslapen bij 19 graden, waarna de temperatuur zelfs mag stijgen naar zo’n 23 tot 24 graden. Slaap zacht!