Home
Een goede nachtrust is noodzakelijk om uitgerust en monter aan een nieuwe dag te beginnen. Een dito slaapsysteem is daarbij van essentieel belang. Maar hoe begin je daaraan? Lees meer

De winnaar van de Grote Bedtest-wedstrijd

Maak kennis met de winnaar van de Grote Bedtest-wedstrijd! Lees meer

Hoe beïnvloedt het zomeruur onze nachtrust?

Met het zomeruur maken we allemaal een (lente)sprongetje en zetten we onze klok een uurtje vooruit. Daarmee verschuift er effectief een uurtje zon van de ochtend naar de avond, waardoor we van die heerlijke lange zomeravonden kunnen genieten. Maar welke invloed heeft het zomeruur eigenlijk op onze nachtrust en onze gezondheid? Lees meer

Licht uit voor het slapengaan

Het was al bekend, maar we kunnen het niet genoeg zeggen: kunstmatig licht zorgt voor een slechtere nachtrust. Het gebruik van televisie, gsm en laptops vlak voor het slapen gaan zorgt ervoor dat je slechter slaapt. De elektronische toestellen die ons leven productiever en aangenamer moeten maken, kunnen er zo net voor zorgen dat we onvoldoende slapen. Lees meer

Examenstress?

De examenperiode staat voor extra stress. Heel wat tieners hebben het moeilijk om hun routine en goede gewoontes vol te houden. Zo kruipen ze vaak te laat onder de wol om toch nog een beetje extra te studeren of vallen ze moeilijk in slaap, terwijl ze hun nachtrust in deze stressvolle periode net heel hard nodig hebben. Bij een slaaptekort leer je trager, vergeet je meer en kan je minder goed rationeel nadenken. Hieronder enkele tips om je te helpen ontspannen, voor een goede nachtrust en goede resultaten. Lees meer

7 redenen om overdag een (kort) dutje te doen

Ook al hebben we meestal veel te weinig tijd om een dutje te doen, we kunnen toch wel iets leren van onze zuiderburen. Zo zouden mensen die een siësta houden beter naar de noden van hun lichaam luisteren. En er zijn zelfs onderzoeken die suggereren dat we eigenlijk een uiltje zouden moeten knappen overdag. Hier zijn enkele goede redenen waarom je de aloude siësta een kans moet geven. Lees meer

Een slaapmutsje is niet altijd even gezond…

Veel mensen met slaapproblemen denken de oplossing te hebben gevonden: ze drinken een paar pintjes bier of een borreltje voor het slapen gaan. Of ze drinken dan een beetje meer wijn bij het avondeten, kwestie van de slaap te kunnen vatten. Het klopt dat alcohol kan helpen bij het inslapen, maar we zullen ons bij het ontwaken toch niet helemaal fris voelen… Lees meer

Als de bladeren vallen…

De herfst is een streling voor de zintuigen. Sappige appels wachten geduldig om geplukt te worden en kleuren het landschap prachtig rood, bruin en goud. Maar dit schouwspel betekent meer, het luidt een nieuw seizoen in. Een seizoen waarin de dagen korter en de nachten langer worden. De frissere temperaturen zijn een welkome afwisseling na de lange en soms warme zomernachten. Maar toch zorgt deze seizoenswissel vaak voor slaap- en andere problemen. Lees meer

Slapen op een wolkje

Nogal wat mensen hebben last van een verstoorde nachtrust. Goed en voldoende slapen is enorm belangrijk, dat wisten we al. Een goede nachtrust doet niet enkel je lichaam, maar ook je geest deugd. Het verbetert je humeur en zorgt voor een hogere werkproductiviteit. Daarom is het enorm belangrijk te zorgen voor een matras die bij je past. Lees meer

Ga de hele winter met plezier naar bed

Nu de temperaturen opnieuw dalen, is het hoog tijd om je bed en slaapkamer klaar te maken voor de winter. Dat betekent warme dekens, donzige dekbedden, schapenvachtjes, zachte kussens en warme verlichting, maar ook een goede matras en bedbodem. Zo ben je zeker dat je altijd heeeeerlijk slaapt! Lees meer