Home

Examenstress?

De examenperiode staat voor extra stress. Heel wat tieners hebben het moeilijk om hun routine en goede gewoontes vol te houden. Zo kruipen ze vaak te laat onder de wol om toch nog een beetje extra te studeren of vallen ze moeilijk in slaap, terwijl ze hun nachtrust in deze stressvolle periode net heel hard nodig hebben. Bij een slaaptekort leer je trager, vergeet je meer en kan je minder goed rationeel nadenken. Hieronder enkele tips om je te helpen ontspannen, voor een goede nachtrust en goede resultaten.

 

Slaap, kindje, slaap

Slaap is goed voor lichaam en geest: het helpt de hersenen informatie organiseren en memoriseren. In plaats van de hele nacht leerstof erin te pompen, is het beter je les rustig na te kijken, goed te slapen en ’s ochtends een uurtje vroeger op te staan om je nota’s nogmaals te herlezen.

 

Het perfecte slaapvoer

Vermijd cafe├»ne. Deze stimulerende stof kan maar liefst 6 uur lang een effect hebben op je lichaam, dus beperk het zoveel mogelijk na lunchtijd. Daarnaast eet je best geen te grote maaltijden voor het slapengaan, omdat de volle maag en vertering je kunnen wakker houden. 

 

Routine, routine, routine

Routine is essentieel voor een goede nachtrust. Zorg ervoor dat je elke avond op hetzelfde uur opstaat en gaat slapen, ook in het weekend. Heb je een ritueel voor het slapengaan, zoals lezen, dan blijf je ook dit best doen.

 

Ontspanning

Studeren tot net voor je gaat slapen is geen goed idee — je moet voldoende tijd nemen om je neus uit te boeken te halen en te ontspannen. Maak een wandeling, sla een babbel met vrienden of familie, ga sporten. Een tip: leg je boeken weg voor het slapengaan, zodat je niet in de verleiding komt nog snel een kijkje te nemen. Dat zal je alleen maar onrustig en zenuwachtiger maken.

 

Zet de televisie uit

TV-kijken na het studeren en voor het slapengaan is niet zo best. De televisie zal niet alleen je slaappatroon, maar ook de opslag van leerstof verstoren. Luister eerder naar rustige muziek of lees een ontspannend boek.

 

Net voor het slapengaan…

Een warm bad of douche en een kop warme melk kunnen je helpen ontspannen en je nachtrust bevorderen. Doe de lichten uit en houd je slaapkamer fris, zodat je lekker knus onder de wol kan kruipen.

 

Succes!