Home

Een slaapmutsje is niet altijd even gezond…

Veel mensen met slaapproblemen denken de oplossing te hebben gevonden: ze drinken een paar pintjes bier of een borreltje voor het slapen gaan. Of ze drinken dan een beetje meer wijn bij het avondeten, kwestie van de slaap te kunnen vatten. Het klopt dat alcohol kan helpen bij het inslapen, maar we zullen ons bij het ontwaken toch niet helemaal fris voelen…

 

De zin en onzin van een slaapmutsje

Het is waar: een slaapmutsje voor het slapen gaan helpt je sneller en dieper in slaap te vallen. Maar het is misschien toch niet zo verstandig. Alcohol verhindert namelijk een gezonde nachtrust. Wie zo nu en dan drinkt voor het slapengaan, zal waarschijnlijk al gemerkt hebben dat er een groot verschil bestaat tussen met en zonder slaapmutsje gaan slapen. Meer nog, als je te vaak alcohol drinkt om te kunnen slapen kan het zelfs leiden tot slapeloosheid. Dat blijkt uit een onderzoek van het London Sleep Centre. De resultaten ervan worden binnenkort gepubliceerd in het tijdschrift “Alcoholism: Clinical & Experimental Research”.

 

Alcohol zet een rem op de REM-slaap

Dat teveel alcohol je nachtrust niet bevordert, zal weinig mensen verbazen. Maar nu blijkt dat alcohol je slaap zelfs op verschillende manieren beïnvloedt. Zo stelt alcohol het begin van de zogenaamde REM-slaap of droomslaap uit en vermindert het de duur ervan. Het gevolg is dat onze slaap veel minder rustgevend en verkwikkend werkt, waardoor we ’s ochtends niet echt fris en monter wakker worden. Ook je bedpartner kan een onrustige slaap tegemoet gaan, want alcohol doet veel mensen snurken. Een regelmatige verstoring van de REM-slaap kan bovendien leiden tot vermoeidheid, concentratieproblemen en een algemeen slaaptekort.

 

Op zoek naar andere boosdoeners

Vergeet niet dat alcohol misschien niet de (enige) boosdoener is van je slaapprobleem. Wil je nachtrust echt niet verbeteren na het schrappen van dat borreltje, dan zijn er misschien andere factoren die een rol spelen zoals je matras of bedbodem. Een goede matras is immers onmisbaar voor een goede nachtrust. Sta je ‘s morgens steeds op met spier- of rugpijn, dan moet je misschien toch eens op zoek naar een nieuw exemplaar.

 

En wil je toch een slaapmutsje? Drink dan een tas warme melk met honing en je zal zien, je zal slapen als een roosje…