Home

Als de bladeren vallen…

De herfst is een streling voor de zintuigen. Sappige appels wachten geduldig om geplukt te worden en kleuren het landschap prachtig rood, bruin en goud. Maar dit schouwspel betekent meer, het luidt een nieuw seizoen in. Een seizoen waarin de dagen korter en de nachten langer worden. De frissere temperaturen zijn een welkome afwisseling na de lange en soms warme zomernachten. Maar toch zorgt deze seizoenswissel vaak voor slaap- en andere problemen.

 

Herfst en de Belgen

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 7 op 10 Belgen kampt met zogenaamde najaarsmoeheid of ‘herfst blues’. Dit uit zich vooral in minder energie en concentratievermogen, meer spierpijn, stress en depressie. Door de kortere dagen worden we minder blootgesteld aan daglicht, wat ons humeuriger en vermoeider maakt. Met andere woorden, onze biologische klok is verward. Door een gebrek aan licht wordt de aanmaak van de hormonen melatonine en serotonine verstoord. Melatonine regelt je slaap- en waakritme en serotonine is verantwoordelijk voor je stemming en eetlust, maar beïnvloedt ook je zelfvertrouwen. Het mag dan ook niet verbazen dat we tijdens deze periode meer verlangen naar suikerrijk voedsel of ‘comfort food’ om ons beter te doen voelen. Tevergeefs.

 

SOS najaarsmoeheid

Onderzoek heeft aangetoond dat 4 op 10 helemaal niets onderneemt tegen de symptomen van najaarsmoeheid. En daar willen wij verandering in brengen! Hieronder enkele tips om je slaappatroon terug in evenwicht te brengen en uit je herfstdip te komen:

 
  1. 1. Zorg voor voldoende nachtrust;
  2. 2. Probeer vaste slaap- en wektijden aan te houden, ook tijdens het weekend;
  3. 3. Beweeg voldoende, het liefst in de buitenlucht. Al werk je je maar twee keer per week in het zweet, je zal al snel merken dat je je fitter en energieker voelt;
  4. 4. Blijf niet binnen bij de pakken zitten en ga naar buiten om je blootstelling aan daglicht te maximaliseren;
  5. 5. Zorg ervoor dat je slaapkamer en beddengoed proper is en aangepast aan het seizoen; 
  6. 6. Eet gezond en evenwichtig met veel vitaminen en mineralen en vermijd vette en zware maaltijden.